روح الله حسینیان:
تجربه نهضت ملی نفت منجر به صدور فرمان امام برای ثبت خاطرات شد



در صنعت ملی نفت هم باز هم به دلیل کم‌کاری نیروهای مذهبی این نهضت مغفول ماند و همین تجربه‌های تاریخی باعث شد امام خمینی قبل از پیروزی انقلاب دستور به ضبط و ثبت تاریخ انقلاب اسلامی بدهد.


مراسم قدر قلم تجلیل از نویسندگان برگزیده مرکز اسناد انقلاب اسلامی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران با حضور محمد جلیل ساعلی مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، روح الله حسینیان رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی، لطف الله فروزنده معاون توسعه مدیریت و سرمایه‌ای انسانی رئیس‌جمهور، فاطمه آلیا نماینده مجلس شورای اسلامی و نویسندگان اصحاب رسانه برگزار شد.


در این مراسم روح‌الله حسینیان گفت: این مراسم تجلیل اداره فرهنگ و ارشاد از نویسندگان مرکز اسناد انقلاب اسلامی نبود بلکه تجلیل از علم بود.

وی افزود: اهمیت تدوین تاریخ جمهوری اسلامی در درک امام خمینی (ره) روشن می‌شود. امام خمینی در پنجم مرداد سال 1357 یعنی چند ماه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در پیامی که به مناسبت شهادت مردم جهرم و یزد صادر کردند گفتند که از هم اکنون باید نویسندگانی به تدوین تاریخ انقلاب بپردازند. حضرت امام خمینی (ره) به مقدار بسیار زیادی به تدوین تاریخ انقلاب اهمیت می‌دادند و به همین خاطر مرکز اسناد انقلاب اسلامی با همان ریز بینی‌های امام (ره) تاسیس شد.

حسینیان اظهار داشت: امام خمینی (ره) معتقد بودند مرکز اسناد نباید به دولت وابسته باشد چون قدرت‌ها می‌آیند و می‌روند و ما هم هیچ وابستگی به دولت نداریم. نکته مهم در طول تاریخ این است که تاکنون تاریخ شیعه را علمای شیعه نوشته‌اند.

وی افزود: تاریخ معاصر را هم متفکران شیعه ننوشته‌اند، مثلا انقلاب مشروطه جایگاهی مذهبی داشت اولین و آخرین شهید این انقلاب از بین طلبه‌ها بود اما کسانی که این تاریخ را نوشتند که دشمن دین و نیروهای مذهبی بودند.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی در ادامه اظهار داشت: در مورد ملی شدن صنعت نفت هم چنین وضعی اتفاق افتاد. مصدق آخرین نفری بود که به نهضت پیوست و اگر به مستندات مجلس و روزنامه‌های آن زمان رجوع کنیم می‌بینیم که اول از همه علمای شهرهای مختلف برای ملی شدن صنعت نفت پیشگام شدند.

وی افزود: در صنعت ملی نفت هم باز هم به دلیل کم‌کاری نیروهای مذهبی این نهضت مغفول ماند و همین تجربه‌های تاریخی باعث شد امام خمینی قبل از پیروزی انقلاب دستور به ضبط و ثبت تاریخ انقلاب اسلامی بدهد.

حسینیان در ادامه در تشریح فعالیت‌ها مرکز اسناد انقلاب اسلامی گفت: یکی از فعالیت‌های ما تهیه اسناد تصویری نوشتاری و صوتی است. اما مهمترین منبع ما برای تاریخ انقلاب روایت شاهدان عینی است که تاکنون 10 هزار ساعت از روایت این شاهدان ثبت و بسیاری از آنها چاپ شده است.

وی افزود: مهمترین وظیفه این مرکز جمع آوری عده‌ای از نویسندگان است که دل در گروه انقلاب دارند و نوشتن را وظیفه‌ای مقابل شهدا می‌بییند که به شکر خدا این روند روز به روز به سوی تکامل می‌رود و در تدوین کتاب‌ها مهارت بیشتری پیدا می‌کنند.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی همچنین اظهار داشت: در این مرکز هر 5 روز یک کتاب منتشر می‌شود البته عده‌ای از این روند انتقاد می‌کنند اما ما از مغزها استقبال ‌می‌کنیم اما با توجه به اینکه بسیاری از گروه‌های مخالف انقلاب مثل مارکسیست‌‌ها و ملی‌گرا در حال نوشتن تاریخ معاصر و به ویژه تاریخ انقلاب هستند باز هم هر 5 روز یک کتاب کار چندان شایسته‌ای مقابل این جریان نیست.



منبع: خبرگزاری فارس
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا